De Ka’aba

wpid-picsart_1431781680343.jpg

De Ka’aba is het huis van Allah(SWT), in Masjid Al-Harm (de Heilige moskee) in de stad Mekka. Moslims bidden iedere dag 5 keer in de richting van de Ka’aba, maar dat betekent niet dat zij de Ka’aba aanbidden. De Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) heeft als opdracht gekregen om in de richting van de Ka’aba te bidden. Voordat hij deze opdracht kreeg bidden de moslims in de richting van Masjid Al-Aqsa, in de stad Jeruzalem.

De Ka’aba bestond echter al, al lang voordat de Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) geboren was. De Ka’aba is gebouwd door de Profeet Ibrahim (Abraham) en zijn zoon Ismaïl (Ismael), in opdracht van Allah(SWT). 

In de Qur’an staat in Surah Baqarah , vers 125, over de Ka’aba:

En toen Wij het Huis tot een plaats van verzameling voor de mensheid en eentoevluchtsoord maakten, zeggende: “Neemt de plaats van Abraham als een plaats voor gebed”. En Wij geboden Abraham en Ismaël, zeggende: “Reinigt Mijn Huis voor degenen, die de ommegang verrichten en voor degenen, die er toegewijd in verblijven en voor degenen, die zich neder buigen en zich ter aarde werpen.

In deze vers van de Qur’an wordt verteld dat de Ka’aba:

  • een plaats is van verzameling voor de mensheid

    • Dit betekent dat veel mensen hier naartoe komen. Ook voordat de Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) geboren was, kwamen er veel mensen naar da Ka’aba. Zij kwamen daar om Allah te aanbidden, maar er waren ook veel beelden van afgoden in de loop van de tijd in de  Ka’aba geplaatst. Die werden daar ook in aanbeden. De Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) heeft als boodschap van Allah gekregen om op te roepen tot het aanbidden van alleen Allah, en de beelden weg te doen, omdat zij geen goden zijn. Omdat er jaarlijks zoveel mensen kwamen om bedevaart te doen om de Ka’aba was dit ook een plek van handel en rijkdom.

  • een toevluchtsoord

    • Dit betekent dat het een veilige plek is. Het geboortejaar van de Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) wordt ook wel Het Jaar van de Olifant genoemd, omdat koning Abraha (van een ander land) op olifanten naar de Ka’aba toekwam om het te vernietigen. Maar toen hij en zijn leger in de buurt kwamen, werden ze aangevallen door vogels die stenen op hen gooiden en zo werden zij verslagen. Als Allah het wil, dan is men daar veilig. 

  • een plaats voor gebed op de plaats van Abraham

    • Dit wordt de Maqam Ibrahim genoemd. Hier staan de voetafdrukken van de Profeet Ibrahim. Het is in de Heilige moskee, vlak bij de Ka’aba. 

  • een plek is waar de ommegang wordt verricht

    • Hiermee wordt bedoelt de tawaf, de rondgang om de Ka’aba voor degenen die op bedevaart zijn. De kleine bedevaart heet Umrah  de grote, jaarlijkse bedevaart is de Hadj.

  • een plek is waar degenen de toegewijd zijn verblijven

    • Om alleen Allah aan te bidden kiezen sommige mensen ervoor om zich af een periode te zonderen van anderen. Het enige wat zij dan in deze periode doen is Allah aanbidden en gedenken, alleen het nodige eten en drinken en rusten. Met name in de laatste 10 dagen van de maand Ramadan wordt dit veel gedaan, zo een afzondering van alles en iedereen heet  itikaaf De Ka’aba is dus een plek waar men zich naartoe kan afzonderen om alleen Allah te aanbidden.

  • een plek is waar men zich neder buigt en zich ter aarde werpt

    • Hiermee worden de bewegingen in het Salah bedoeld, het neerbuigen is de rukuh – waarbij je staat, maar met hoofd en rug naar voren gebogen bent –  en en het ter aarde werpen is de sujood waarbij je zit en met je voorhoofd de grond aanraakt.

De Ka’aba neemt voor moslims dus op heel veel manieren een centrale plek in. En het is het streven van iedere moslim om zeker in een keer in het leven de grote bedevaart, de Hadj, naar de Ka’aba te verrichten.

Terug naar “Ik wil leren over de Islam”

Advertisements